evodie-lifestyle-trainer-1
Evodie Koolstra

Evodie Koolstra

Stop met 250 gram groenten per dag eten.

Stop met het eten van 250 gram groente per dag. Drie eenvoudige tips voor het verdubbelen van je groente-inname.

 

“Een pond groenten per dag? Dat wordt een uitdaging.” 

Deze reactie krijg ik vaak van mijn klanten als we met voeding aan de slag gaan. Gelukkig merken zij snel dat het makkelijker is dan vooraf gedacht. Omdat zij de voordelen van dagelijks meer groente eten ervaren. Bovendien lees je hier drie tips voor meer groente op een dag.

 

Waarom meer groente op een dag?

Stop met het eten van 250 gram groente per dag. Groente bevatten veel voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Bovendien spelen de vitamines, mineralen, vezels en bioactieve stoffen in groente een cruciale rol voor o.a. het immuunsysteem, de darmwerking, groei en ontwikkeling van de hersenen.

“Nou en?”, zou je kunnen denken. En weet dan dat die voedingsstoffen direct zijn verbonden aan ieder doel dat jij in je hoofd hebt! Snel en creatief denken, je energiek voelen, vetverbranding, afvallen, sterker en strakker worden etc. Tenslotte zijn ze allemaal grotendeels afhankelijk van de voedingstoffen die jij eet en die jouw lichaam opneemt.

Tip 1: Plan je groenten vooraf

 

Neem 10 minuten de tijd om je maaltijden voor de week te plannen. Dat hoeft echt niet tot in detail, maar kan zeker wel in grote lijnen:

2 stuks fruit bij het ontbijt

250 gram groente bij lunch p.p.

250 gram groente bij diner p.p. 

250 groenten per dag

Met dit simpele 4 stappenplan maak je snel je boodschappenlijst. Per maaltijd:

Stap 1: Kies je eiwitbron (ei, kaas, kwark, vis, vlees, tempeh, tofu etc.)

Stap 2: Kies je groenten (veel verschillende soorten kleuren per week)

Stap 3: Kies je complexe koolhydraten (zoete aardappel, zilvervliesrijst, volkoren pasta, haver, pompoen, peulvruchten, quinoa etc)

Stap 4: Kies je smaakmakers/kruiden. Maak van je maaltijd een feestje!

 

Tip 2. Benut je koelkast en je vriezer

We zijn van nature lui, dus wat je in huis hebt en snel voor handen hebt eet je sneller. Koop daarom je groenten en fruit groots in zodat je ze altijd in huis hebt.

Tenslotte kan je op deze manier de weekboodschappen indelen:

– verse groenten/fruit

– groenten/fruit die langer goed blijven in de koelkastlade.

– diepvriesgroenten/fruit voor het einde van de week.

 

Diepvriesgroenten hebben als grote voordeel dat ze direct na de oogst worden ingevroren waardoor de voedingstoffen optimaal bewaard blijven.

Een greep uit mijn favoriete diepvriesgroenten: sperziebonen, doperwten, tuinbonen, bloemkoolrijst, broccolirijst en gegrilde groenten. Verder is het altijd handig om een zak blauwe bessen, frambozen en bramen in de vriezer te hebben.


Tip 3.
Verbreed je groente pallet

Het is leuk op een natuurlijke manier groente toe te voegen aan je dieet. Bovendien vraagt het om bewustzijn en een klein beetje creativiteit. Omdat je zo ongemerkt op een dag meer groente eten door:

 

Je snacks te vervangen door groente: Komkommer, wortel, paprika, tomaatjes, bleekselderij etc. zijn puur en lekker. Zeker als ze in een gezonde dip worden gedoopt zoals humus/pesto/tapenade/vinaigrette/tahin. Hier vind je een lekker recept gemaakt van doperwten.

 

Groente in je ontbijt te gebruiken; Gebruik wortel, courgette en bloemkool

in zoete ontbijtrecepten, want deze smaken goed met kruiden zoals kaneel, speculaas, vanille en cacao.

En natuurlijk passen alle groenten heel goed in een hartige omelet in de ochtend.

 

Groente in zoete baksels te gebruiken; Er zijn veel lekkere baksels met groenten erin. Je lekkere trek wordt direct bevredigd, terwijl je een voedingsrijke snack eet. Ik zal hier snel een recept van posten.

 

Salade en soepen aan je maaltijd toe te voegen: Zowel bij de lunch als bij de diners kan je de hoeveelheid groenten makkelijk vergroten door je maaltijden aan te vullen met rijke salades of groentesoep.

 

Een deel van je koolhydraten te vervangen door groenten varianten:

Brocolli- , bloemkoolrijst en courgetti zijn lekker en makkelijk om je portie koolhydraten te verkleinen en je portie groenten te vergroten.

Kijk dan hier voor meer informatie en boek een persoonlijke lifestyle analyse.

Je kan me natuurlijk altijd bellen. 

Deel deze post

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Geen reactie's

Geef een reactie

Stop met jezelf voorbij rennen

Videotraining met 5 tips die passen in jouw drukke agenda. 

In één week ontvang je effectieve ontspanning- & bewegingtips die korter duren dan 5 minuten.