Extreem ontspannen én toch je doelen behalen

Extreem ontspannen én toch je doelen behalen


Eén derde van de dag helemaal niets doen levert je juist stabiele resultaten.

Veel mensen die doelen willen bereiken vergeten een essentiële stap. Een stap die ook nog eens de minste inspanning vergt, namelijk: Gaan liggen in je bed en lekker gaan slapen!

Er is wel één voorwaarde. De duur en de lengte van je slaap moeten zodanig zijn dat jij uitgerust en fit opstaat. Hier leg ik je uit hoe het werkt.

Hoe werken de wonderen van slaap op het behalen van je doelen?

Daarvoor is het belangrijk om je te realiseren dat 95% van ons gedrag automatisch gaat. Puur gewoontes. De meeste dingen die je doet, daar denk je nauwelijks over na. Daardoor kost het je ook haast geen energie. Denk aan tandenpoetsen, douchen, alle activiteiten op je smartphone, boodschappen doen en ook ingewikkeldere taken die je heel vaak hebt gedaan.

Binnen de overgebleven 5% vallen de handelingen en gedragingen waar je bewust over moet nadenken. Deze zijn nog niet geautomatiseerd. En daardoor kost al dat bewuste gedrag binnen die 5% wel moeite en energie.

De kunst is om te zorgen dat je nieuwe gewenste gedrag om jouw doelen te behalen van die ‘energievretende 5%’ naar de ‘automatische 95%’ verschuift.

Een concreet voorbeeld

Autorijden is een sprekend voorbeeld waarbij die verschuiving plaatsvindt. Denk aan hoeveel moeite het kostte om te leren autorijden; de auto te leren besturen, schakelen, manoeuvreren én dan ook nog letten op de borden en alle verschillende weggebruikers.

En toch, door veel te rijden, raken al die handelingen ingesleten in je automatische patronen. Het autorijden is daarmee een gewoonte geworden en kost je haast geen energie meer.

Het gevaar van te weinig slaap

Terug naar je doelstelling. Het behalen van een doelstelling vraagt vaak om nieuw gedrag. Of in ieder geval om gedrag dat nog geen gewoonte voor je is. Daarmee valt het onder de 5% aan handelingen die je energie, tijd en moeite kosten.

Op het moment dat jij niet goed bent uitgerust en te weinig energie hebt, krijgen je hoofd en lijf het signaal om energie te besparen. Het gevolg is dat je direct terugschakelt naar gedrag wat het minste moeite kost en dat was juist alles dat binnen die 95% valt. Je oude patronen en gewoontes.

De eerste fase waarbij je nieuw gedrag in je dagelijkse leven wilt inslijten zodat het binnen de automatische 95 % gaat vallen, kost heel veel energie. Uitgerust aan je doelen werken is noodzakelijk en daarmee kwalitatieve slaap dus ook.

Ben je net als ik geïnteresseerd om meer te leren en lezen over slaap?

Dan is Iedereen slaapt. Alles wat we willen weten over onze nachtrust.’ een aanrader. Toponderzoeker Ysbrand van der Werf beschrijft in zijn boek het verhaal van slapen op vlotte toon. Hij bespreekt hoe belangrijk slaap is voor je psychisch en lichamelijk functioneren en hoe het je in staat stelt om te leren. Hij wijdt ook twee hoofdstukken aan toepasbare tips die o.a. gaan over temperatuur, slaap ‘schoon’ houden, comfort, ritme, licht, voeding, seks en piekeren. Ik zal daar in een volgende post meer op inzoomen.

Wil je concreet in praktijk meer leren en ervaren hoe je je doelen kan behalen?

Ja, let’s go: evodie@evodie.nl .

Slaap en ontspanning vormen een belangrijke pijler van mijn methodiek om doelen te behalen. Verder neem ik beweging, voeding, sport en motivatie mee in mijn totaalaanpak. Door dé ideale mix te maken van deze elementen leer ik je in zes maanden meester te zijn over je eigen fitte leefstijl. Alles aan jouw leefstijlplan is maatwerk, zodat je het ook echt kan toepassen in de hectiek van alledag.

Ja, ik wil graag in actie komen: evodie@evodie.nl

Geen reactie's

Geef een reactie